سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسخ به پرسش های مهم شما در زندگی روزمره - معارف اسلامی
 
...
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88/6/17 توسط ایران

ج: نمی تونیم ! حضرت آیت الله بهجت فرمودن نمی تونیم در کارهامون اخلاص داشته باشیم . سعی کنید یه مقدارش رو برای خدا انجام بدید کم کم خدا به این یه مقداره برکت میده . بنده مثلا الآن اومدم جلسه ، یک ساعت و نیم جلسه هست ، من صحبت کردم اخلاص نداشتم یا کم بوده . موقع مداحی اخلاص نداشتم ، کم بوده . از در جلسه بدون اخلاص نرم بیرون ؛ دم در می تونم یه کفشی رو مخلصانه جفت کنم . این کار رو انجام بدم بعد برم بیرون که فردا شب خداوند به این اخلاص برکت بده . فرمودند از کارهای کوچک شروع کنید که خدا توفیق اخلاص در کارها بزرگ رو عنایت کنه .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4371

 



ج: قبض معنوی یعنی چی ؟ بعضی وقتا انسان احساس می کنه حال عبادت نداره به این میگن قبض معنوی . سه حالت داره :

1- عبادت واجب : در عبادت واجب سؤال اینه که آقا بنده الآن داره اذون ظهر میگه من الآن حال نماز رو ندارم برم یه دوری بزنم و یه غذایی بخورم و یه چرتی بزنم ساعت 4 پا میشم نماز می خونم . هر رکعت ده دقیقه ! خوبه ؟ میگن نه ! همین الآن بی حال ، اول وقت نماز واجبت رو انجام بده ، نمی خواد هر رکعت ده دقیقه

2- مستحب : بنده گناه کردم حال مستحبات رو ندارم . میگه برو انجام بده تا گناهت جبران بشه بعد حالش رو بهت میدن . فعلا باید جبران کنی . خودم می دونم به دلیل این که من از صبح تا الآن داشتم گناه می کردم شب دیگه حال جلسه ندارم . میگه برو بشین برای جبران گناهانت .

3- گناه نکردم ، واجب هم نیست ، مستحبه : دلیل این که حالشو ندارم اینه که خیلی انجام دادم مثل روزای آخر ماه رمضون که میگیم اللّهمّ غشّنی ؛ یعنی خدایا غش کردیم دیگه از بس که عبادت کردیم . آدم به خاطر این که خیلی عبادت کرده حال نداره . اگه این طوریه یه مرخصی دو سه روزه به خودت بده . اگه به خاطر زیادی عبادت باشه اجازه دارید مرخصی به خودتون بدید .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4371



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88/6/17 توسط ایران

ج: چی کار کنیم ؟ جا نمون ! فاصله می گیری از خوبان ! با خوبی ها فاصله می گیری جا می مانی ! نمی تونم یه لوکوموتیو بهت معرفی کنم بگم سوار این بشو همیشه ! من با شما رفیقم ، محبت شما در دلم ایجاد می شود . از شما که فاصله می گیرم آنچه از دیده برود از دل برود ! چون از شما فاصله می گیرم محبت شما کم می شود . محبت کسانی که به آن ها نزدیک شده ام زیاد می شود . این یک امر ذاتی است . امری انسانی است .

چه کار کنیم از خوبان جا نمانیم ؟ از خوبان جدا نشو ! خودت را وصل کن . امثال بنده با همه ی سیاهی مان می آییم در این گونه مجالس . برای این که دوست داریم عادت کنیم به این جمع ها . فرمودند شما بر طبق عاداتتان زندگی می کنید . هیچ کسی به تنهایی نمی تواند آدم بشود ! ید الله مع الجماعة . با خوبان رفت و آمد کن تا از خوبان جا نمانی . اگر در خانه ات بنشینی و ذکر بگویی بالاخره یک کسی را نیاز داری تا با او حرف بزنی ، این هم نشین و هم صحبت خیلی مهم تر از ذکر هست . خیلی مهم تر ! به کسی می خواهی زنگ بزنی ، یک فیلمی می خواهی تماشا کنی ، بالاخره خیلی مهم تر هست . ( این قضیه ای که اخبار می گفت تو همدان پسری رفته بود پیش پدرش گفته بود بابا جمع کن بریم کُره خواستگاری سوسانو !! خود کشی کرد ! چرا این جوری میشه ؟ برای این که خیلی این فیلم را نگاه کرده . خب معلومه دیگه ! آدم زیاد ببینه – روزی دوبار ، سه بار ، چهار بار هم پخش می کنه ظاهرا ! – بشینه اونو ببینه خب معلومه دل می بنده

ز دست دیده و دل هر دو فریاد                     که هر چه دیده بیند دل کند یاد

 تو داری دائم این سوسنه (!) رو نگاه می کنی ! خب معلومه آخرم باید بری خودتو بکشی ! )

میگه آقا چه کنیم که از خوبان جا نمونیم ؟ از خوبان جا نمون ! تقصیر خودته ! فاصله نگیر از خوبان . چرا نماز جماعت نمیری ؟ چرا نمیری مسجد محلتون ؟ چرا ارتباط برقرار نمی کنی با مردم ؟ پیامبر اکرم می فرمایند : اگر تنها باشی رفیق دومت شیطان هست . شک نکن ! دو نفر باشید ( دو نفر مؤمن ) شیطان قدرتش کم میشه . سه نفر بشید شیطان ول می کنه میره ! میگه دیگه زورم به اینا نمی رسه .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4371



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88/6/17 توسط ایران

ج: بعضی ها می گویند که یک آدمی تمام عمر بد بود یک دفعه دری به تخته خورد و عاقبت به خیر شد ! یا یک آدمی تمام عمر خوب بود ، دری به تخته خورد و عاقبت به شر شد ! ما می گوییم این خرافات است . در اصطلاح طلبگی می گویند عاقبت به خیری و عاقبت به شری دو کلمه است که اظهار است نه ظهور . یعنی طرف یک مسیری را انتخاب کرده که آخرش عاقبت به خیر می شود یا یک مسیری را انتخاب کرده که عاقبت به شر می شود . این آقا الآن ادم بدی است ، خیلی خب ؛ ولی ایشون یک صفاتی دارد مثل این که خیلی مرد است . یعقوب لیث صفار چرا عاقبت به خیر شد ؟ برای این که آمدند برنامه ریزی کردند و گفتند از این دزدی های اندک خسته شدیم. بیاییم یک برنامه بریزیم بزنیم به گنجینه ی کشوری ، به خزینه ی اصلی مملکت حمله کنیم . شش سال نقب زدند از چند کیلومتر دورتر با دست شش سال نقب زدند هیچ دزدی ای نکردند فقط نقب زدند تا رسیدند به زیر خزانه ی اصلی مملکت . سر خزینه رو باز کردند وارد خزینه شد دید یه چیز سفیدی جلوی پاهایش هست دست زد ، مزه کرد فهمید که نمک هست به بقیه گفت برویم بیرون ! گفتند چرا ؟ گفت آدم نمک کسی را بخورد به او خیانت نمی کند . نباید این آدم عاقبت به خیر شود ؟ این ادم این طوریه ؛ ایشان یه مشکلاتی دارد که دزدی می کند . یا یه آدمی آیت الله شد . خیلی آدم خوبی هست ، پشت سرش هم نماز می خوانیم اما حسود هست ! این حسادت آخر کار دستش می دهد . این نباید عاقبت به شر بشه ؟ خب خودت را کنترل کن ، حسادتت را رفع کن .

برصیصای عابد شهوت ران بود . دچار مصداقش نشده بود وگرنه خودش هم این را می دانست . بعد از هفتاد سال این شهوت گرفتارش می کند . باید با این مبارزه می کرد یا نه ؟

ما میگوییم عاقبت به خیری و عاقبت به شری پایان یک مسیر است نه این که کسی که تمام عمر غرق در شهوات بوده یک دفعه آخر عمر دری به تخته بخورد و ایشان آدم خوبی بشود و یا بالعکس . این مسیر نیست .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4371



یه آقایی 29 شعبان مرده . چرا خدا یک روز وقت نداد بهش که بیاید در ماه رمضان همه گناهانش بخشیده بشود ؟

 ج : این برادر یا خواهرمون فکر می کنن که خدا منتظر یک زمان خاص است برای بخشش . دعای آقا امام سجاد راجع به طول عمر را بررسی کنید . امام سجاد در مناجاتش می فرماید : خدایا اگر قرار است من طوری زندگی کنم که روز به روز یا در یک پایان خوش رضایت تو را جلب کنم ، به من طول عمر بده و اگر قرار است عمر من همین عباداتی را که انجام داده ام تبدیل به مرتع شیطان بکند و شیطان در آن بچرد و هر کاری خواست بکند ، همین الآن مرگ مرا برسان . یعنی در پایان عمر هم توکل به خدا .

از کجا معلوم ایشون روز اول ماه رمضان روزه می گرفت و بعد خلاصه شیان می رفت توی جلدش و روزه اش رو باطل می کرد و بعد از دنیا می رفت ؟ این جوری نیست اصلا ! بله کسی که روز اول ماه رمضان بمیرد خیلی برکت دارد ولی دلیل بر این نیست کسی که 29 شعبان بمیرد برکت ندارد . برای پایان عمرتان توکل کنید مثلا تو هواپیما نشستید ( جدیدا هر وقت می خوان از پایان عمر صحبت کنن مثال هواپیما رو می زنن ) تو هواپیما نشستی ( توپولف هم هست سلام الله علیه ) بعد یه حالتی پیش میاد که همه فکر می کنن الآن سقوط می کنه . شما به خدا چی میگی ؟ به خدا میگی خدایا اجازه بده برگردم روی کره ی زمین هم گناهانم را جبران کنم و هم آدم خوبی میشوم . این آدم اهل توکل هست . به خدا بگو خدایا اگر بناست این سقوط کفاره ی گناهان من بشود و کمی بترسم و بلرزم و با کله بخورم زمین بعد بروم بهشت همین بشود و اگر قرار است زندگی ام ادامه پیدا کند کاری کن که این سقوط برای من درسی بشود ، متنبه بشوم وگرنه اصلا این جوریا نیست که من و شما فکر می کنیم که آقا کی بمیریم خوب می شود . بله ما دعا می کنیم عاقبت به خیر بشویم . عاقبت به خیری به این معنا نیست که من 23 رمضان بمیرم . شاید 23 رمضان عاقبت به شر بشوی بمیری . لذا زمان مردن مهم نیست .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4371



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 88/4/1 توسط ایران

س: سلام علیکم.جسارتاً میخواستم بدانم آیا راهی برای جلوگیری از باد معده جهت ماندگاری بیشتر وضو وجود دارد یا خیر؟مثلاً خواندن دعایی یا خوردن چیزی یا امثال اینها.با تشکر

ج: حجت الاسلام والمسلمین جاودان فرمودند: غذا را منظم بخورید اولا درست بجَوید وعجله در خوردن نکنید.آب همراه غذا نخورید. و غذاهای باددار مثل گوشت کوبیده بالخصوص وقتی که نخود داشته باشد نخورید یا نخود را قبل از اینکه بداخل غذا بریزید 24 ساعت در آب خیس کنند در این صورت مشکلی نخواهد داشت. اگر حل نشد همراه غذا یک قرص شیرین بیان میل کنید.



س: آیا حقیقت بهشت وجهنم تجسم اعمال انسانهاست یا حقیقت دیگری نیز دارد؟

ج: حجت الاسلام والمسلمین جاودان فرمودند: بهشت و جهنم ساخته اعمال و اخلاق و افکار و عقاید ماست و از لحظه مرگ چیزی جز اعمال و اخلاق و عقاید وجود ندارد بد یا خوب حتی شفاعت هم بسته به گذشته عملی انسان است و گتره و بی حساب نیست. امام صادق علیه السلام فرموده اند: در قبر برای انسان مومن دری باز میشود و موجودی زیباروی که این انسان از او بهتر ندیده است بنزد وی می آید میّت از او میپرسد که شما چه کسی هستید؟ میگوید:أنا رأیُک الحَسن الذی کنتَ علیه و عمَلک الصالح الذی کنت تعمَله(بحار الانوار6/267 و کافی3/66) من رای و عقیده درست و خوب تو هستم که تو در طول عمرت انجام میدادی. در قیامت هم قرآن میفرماید: ووجدوا ماعمِلوا حاضراً( کهف/49) آنچه کرده اند حاضر و در برابر خود میبینند. وما عمِلت من خیر مُحضراً (آل عمران/30) آنچه خیرات کرده حاضر میبیند. در مورد بهشت نیز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامی که من به معراج رفتم به بهشت رفتم . سرزمینی آماده کشت و ساخت و ساز دیدم و ملائکه در آن به ساختن قصرهایی مشغول بودند و گاه نیز کار را رها میکردند.از آنها پرسیدم چرا گاهی کار میکنید و گاهی بیکار هستید؟ گفتند: باید برای ما نفقه و تدارکات برسد. پرسیدم: نفقه شما چیست؟ گفتند: ذکری است که مومن میگوید: سبحان الله الحمدلله ... ( بحارالانوار8/123و177 و امالی شیخ طوسی / 474) اینها نمونه کوچکی از آنچه در آیات شریفه قرآن و روایات موجود است میباشد.



س: بسمه تعالی < سلام علیکم> حقیر با وجود اینکه در طول روز سعی میکنم از گناه دوری کنم و در تمامی شئون حتی خوردن مال شبهه ناک مراقبه میکنم با این وجود در بیدار شدن سحر توفیق چندانی ندارم لطفا بنده را راهنمایی کنید تا با فضل خدا بر این مشکل غلبه کنم

ج: حجت الاسلام والمسلمین جاودان در جواب این سوال فرمودند: قضای نماز شب را حتما بخوانید خداوند توفیق بیداری سحر خواهد داد انشاءالله

 



س: حضور محترم استاد گرانمایه حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای جاودان دامت برکاته آیا دوستی و محبت اهل بیت سلام الله علیهم بذاته ارزشمند است؟و برای توشه آخرت مثمر ثمر است؟ طبق نظر استاد مطهری( ره )محبت بدون عمل ارزش ندارد، ونمیتوان ارزشی برای آن متصور شد ، باتوجه به اینکه محبت وعلاقه اهل بیت جزء فروع دین ما به حساب می آید ،و انجام فروع دین جزء وظایف ما وموجب اطاعت ما از پروردگار، و باعث سنگینی عمل است. آیا این نظریه بطور کامل صحیح است ؟ باتشکر

ج: حجت الاسلام و المسلمین جاودان در پاسخ فرمودند: دوستی و محبت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله دستور قرآن است اگر کسی اهل بیت را دوست داشته باشد بواجب قطعی قرآن عمل کرده است اما بسیار جالب توجه این است که این دوستی در قرآن با لفظ مودت آمده است که بمعنای دوستی همراه با عمل است نه فقط دوستی خالی از عمل. بنابراین دوستی که آدم را به یکرنگی و همشکلی و همفکری و عمل و کار وادار نکند دروغ است در واقع عمل نتیجه ایمان است و محبت اهل بیت جزء ایمان است و آن مقدار که انسان ایمان یا بعبارت دیگر بخدا و رسول و اهل بیت محبت دارد عمل میکند.اگر عمل کم است و ناقص پس حتما ایمان هم کم است و ناقص.



<      1   2   3   4      >
.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 80
بازدید دیروز: 42
کل بازدیدها: 7482819

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]