سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پزشکی! - معارف اسلامی
 
...
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 88/8/20 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 88/8/20 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 88/8/20 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 88/8/20 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 88/8/20 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 88/8/20 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 88/7/19 توسط ایران

وضعیت هایی که حجم خون را کم می کند، بازده قلبی (میزان خونی که توسط قلب پمپاژ می شود) را کاهش می دهند و برخی داروها، ازجمله دلایل اصلی پایین بودن فشارخون هستند.
· کم آب شدن بدن در میان بیماران با حالت تهوع و استفراغ و اسهال طولانی مدت متداول است. میزان قابل توجهی آب در مواقع اسهال و استفراغ از بین می رود، مخصوصاً اگر بیمار برای جایگزین کردن آب از دست رفته، به میزان کافی از مایعات استفاده نکند.
سایر علل کم آب شدن بدن عبارتند از: ورزش، عرق کردن، تب، و خستگی ناشی از گرما. افراد مبتلا به کم آبی خفیف فقط دچار تشنگی و خشکی دهان می شوند. کم آبی متوسط تا شدید ممکن است موجب فشارخون بسیار پایین شود (که با سرگیجه یا ضعف هنگام بلند شدن از جا همراه است). کم آبی شدید نیز ممکن است منجر به شوک، نارسایی کلیه، پریشانی، اسیدوز (وجود اسید زیاد در خون)، کما، و حتی مرگ شود.
· خونریزی متوسط تا شدید می تواند به سرعت خون فرد را تخلیه کرده و منجر به فشارخون پایین شود. خونریزی می تواند ناشی از زخم، مشکلات جراحی، یا ناهنجاری های معدی روده ای مثل زخم، تومر یا دیورتیکولوز باشد. گاهاً خونریزی می تواند بسیار شدید و سریع باشد (مثلاً خونریزی ناشی از پاره شدن عروق) که سریعاً موجب شوک و مرگ می شود.
· التهاب جدی اندام های درون بدن مثل پانکره آتیت (التهاب لوزالمعده) نیز می تواند منجر به فشارخون پایین شود. در پانکره آتیت شدید، مایعات رگ های خونی را برای وارد شدن به بافت های ملتهب دور لوزالمعده و همچنین حفره شکمی ترک می کنند و حجم خون پایین می آید.
»علل فشارخون ناشی از بیماری های قلبی
· ضعیف شدن عضلات قلبی می تواند منجر به نارسایی قلب شده و میزان خون پمپاژ شدن توسط آن را کاهش دهد. یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن عضلات قلب، مرگ تعداد زیادی از عضلات قلب به خاطر یک حمله قلبی شدید یا تکرار حملات قلبی خفیف است. سایر دلایل ضعیف شدن عضلات قلبی عبارتند از داروهایی که برای قلب سمی باشند، عفونت های عضلات قلب توسط ویروس ها و بیماری های دریچه های قلبی مثل تنگی آئورت.
· پریکاردیت التهاب پریکارد یا آبشامه قلب است (کیسه ای که اطراف قلب را فراگرفته است). پریکاردیت می تواند باعث شود که مایعات درون پریکارد جمع شوند و قلب فشرده شود و توانایی آنرا برای پمپاژ خون کاهش دهد.
· انسداد خون ریوی وضعیتی است که در آن یک لخته خون در رگ قطع شده و به سمت قلب حرکت می کند و در آخر به ریه ها می رسد. یک لخته بزرگ خون می تواند جریان خون را از ریه ها به سمت بطن چپ مسدود کرده و به طور جدی خونی که برای پمپاژ به سمت قلب برمی گردد را کاهش دهد. انسداد خون ریوی یک وضعیت اورژانسی بسیار خطرناک به حساب می آید.
· کندی ضربان قلب می تواند مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب را کاهش دهد. ضربان قلب زمان استراحت برای افراد بزرگسال بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه می باشد. کندی ضربان قلب (یعنی ضربان قلب استراحت کمتر از 60) همیشه منجر به فشارخون پایین نمی شود. درواقع، برخی از ورزشکاران حرفه ای می تواند ضربان قلب استراحتی بین 40 تا 50 ضربه در دقیقه داشته باشند بدون اینکه علامتی مشاهده کنند. اما در بسیاری از بیماران کندی ضربان قلب می تواند منجر به پایین آمدن فشارخون، سرگیجه و حتی غش شود.
برخی از دلایل کندی ضربان قلب عبارتند از:
1) سندرم سینوس بیمار، 2) انسداد قلبی، و 3) مسمومیت دارویی. بسیاری از این مشکلات در افراد سالخورده اتفاق می افتد.
1. سندرم سینوس بیمار: زمانی اتفاق می افتد که سیستم الکتریکی بیمار قلب نتواند پیام ها را با سرعت کافی برای حفط ضربان قلب عادی تولید کند.
2. انسداد قلبی: زمانی اتفاق می افتد که بافت های ویژه که جریان الکتریکی را در قلب منتقل می کنند با حملات قلبی، تصلب شریان، و داروها آسیب می بینند. انسداد قلبی جلوی برخی از پیام ها را گرفته و اجازه رسیدن آنها به قلب را نمی دهد و این مسئله باعث می شود قلب با سرعت کافی منقبض شود.
3. مسمومیت دارویی: داروهایی مثل دیگوکسین (لانوکسین) یا بتابلاکرها مخصوص فشارخون بالا می تواند انتقال الکتریکی درون قلب را از لحاظ شیمیایی کند کرده و منجر به کند شدن ضربان قلب و فشارخون شود.
· ضربان قلب بسیار بالا نیز منجر به پایین آمدن فشارخون می شود. متداولترین نمونه این وضعیت که منجر به پایین آمدن فشارخون می شود فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. فیبریلاسیون دهلیزی اختلال قلبی است که با ترشحات الکتریکی سریع و نامنظم از عله قلب شناخته می شود که موجب می شود بطن های قلب به طور نامنظم و سریعی منقبض شوند. بطن هایی که به طور نامنظم و سریع منقبض می شوند زمان کافی برای پر کردن کامل خون را قبل از هر انقباض ندارند و باوجود ضربان قلب بالاتر، مقدار خون پمپاژ شده کاهش می یابد. سایر ریتم های نامنظم قلبی هم می توانند منجر به پایین آمدن فشارخون شوند.
»داروهایی که منجر به پایین آمدن فشارخون می شوند
· داروهای مثل بلاکرهای شبکه کلسیم، بتابلاکرها و دیگوکسین (لانوکسین) می تواند سرعت انقباض قلب را پایین بیاورند. برخی از افراد سالخورده شدیداً به این داروها حساسیت دارند چون احتمال بیماری قلبی در آنها بیشتر است. در برخی افراد، ضربان قلب می تواند حتی با مصرف مقدار بسیار کمی از این داروها به طرز خطرناکی کند شود.
· داروهایی که برای فشارخون بالا مصرف می شود (مثل بازدارنده های ASC، آبلاکرهای گیرنده نژیوتنسین، بتابلاکرها، بلاکرهای شبکه کلسیم، و آلفا بلاکرها) هم می توانند فشارخون را به طرز شدیدی پایین آورده و منجر به فشارخون پایین به ویژه در بین افراد سالخورده شود.
· قرص های ادرارآور مثل فروسمید (لاسیکس) می توانند با ایجاد ادرار بیش از حد، حجم خون را پایین بیاورند.
· داروهایی مثل آمیتریپتیلین (الاویل) که برای درمان افسردگی، داروهایی مثل لوودوپا-کاریدوپا (سینمت) که برای درمان بیماری پارکینسیون استفاده می شوند، داروهایی مثل سیلدنافیل (ویاگرا)، واردنافیل (لویترا) و تادالافیل (سیالیس) که برای بدکاری نعوظ (ناتوانی جنسی) مصرف می شوند وقتی همراه با نیتروگلیسیرین استفاده شوند موجب پایین آمدن فشارخون می شوند.
· موادمخدر و الکل نیز می توانند منجر به پایین بودن فشارخون شوند.
»سایر عوامل ایجادکننده فشارخون پایین
· واکنش عصب واگ وضعیتی بسیار متداول است که در آن فردی سالم به طور موقت دچار فشارخون پایین، ضربان قلب پایین و گاهاً غش می شود. این واکنش معمولاً با احساساتی مثل ترس یا درد مثل شروع تزریق درون رگی یا ناراحتی معدی روده ای. واکنش های عصب واگ با فعالیت سیستم عصبی غیرارادی به ویژه عصب واگ ایجاد می شود که هورمون هایی ترشح می کند که قلب را کند کرده و رگ های خونی را گشاد می کند. عصب واگ ضربان قلب را کنترل می کند (آنرا کند می کند). همچنین عملکرد دستگاه گوارش را کنترل می کند. به همین دلیل خیلی افراد با فشار ناشی از حالت تهوع و استفراغ دچار واکنش عصب واگ می شوند.
· فشارخون پایین ناشی از وضعیت قرارگیری بدن، افت ناگهانی فشارخون است که زمانی اتفاق می افتد که فرد از حالت نشسته، چمباتمه یا خوابیده می ایستد. وقتی فرد می ایستد، نیروی جادبه باعث می شود خون وارد رگ های پا شود به همین دلیل خون کمتری برای پمپاژ وارد قلب می شود و درنتیجه فشارخون پایین می آید. بدن با بالا بردن ضربان قلب و باریک کردن رگ ها برای برگرداندن خون بیشتر به قلب، اتوماتیک وار به افت فشار واکنش می دهد. در بیمارانی که مبتلا به این نوع افت فشار هستند، این واکنش جبران کننده اتفاق نمی افتد و باعث بروز فشارخون پایین می شود. این نوع افت فشار برای همه سنین اتفاق می افتد اما درمیان افراد سالخورده متداولتر است مخصوصاً آنها که از داروهای مخصوص فشارخون بالا یا داروهای ادرارآور استفاده می کنند. سایر عوامل این نوع فشارخون پایین عبارتند از: کم آب شدن بدن، نارسایی غده فوق کلیوی، دیابتی که موجب آسیب رسیدن به اعصاب غیرارادی می شود، مصرف الکل که به اعصاب غیرارادی آسیب بزند، و برخی سندرم های عصبی نادر که به اعصاب غیرارادی صدمه بزند.
· نوع دیگر فشارخون پایین ناشی از وضعیت بدن معمولاً در افراد جوان سالم اتفاق می افتد. بعد از ایستادن های طولانی مدت، ضربان قلب و فشارخون فرد افت می کند و موجب سرگیجه، حالت تهوع و گاهاً غش می شود. در این افراد، سیستم عصبی غیرارادی به طور اشتباه با هدایت قلب به کندتر شدن و رگ ها به گشادتر شدن، به ایستادن های طولانی واکنش می دهد.
· سنکوپ ادراری افت موقتی فشار و از دست دادن هوشیاری است که با ادرار کردن اتفاق می افتد. این وضعیت معمولاً در افراد سالخورده رخ می دهد و می تواند به خاطر ترشحات هورمون ها توسط اعصاب غیرارادی باشد که فشارخون را پایین می آورد.
· نارسایی غده آدرنال، مثلاً به خاطر بیماری آدیسون، می تواند فشارخون را پایین بیاورد. بیماری آدیسون اختلالی است که در آن غدد آدرنال تخریب می شوند. این غدد تخریب شده دیگر قادر به تولید هورمون های آدرنال کافی نیستند (مخصوصا کورتیزول) که برای حفظ عملکردهای طبیعی بدن لازم است. کورتیزول عملکردهای زیادی دارد که یکی از آنها حفظ فشارخون و عملکرد قلب است. بیماری آدیسون با کاهش وزن، ضعف عضلانی، خستگی، فشارخون پایین و گاهی اوقات تیره شدن پوست همراه است.
· سپتی سمی (عفونت خون بوسیله ارگانیسم های چرکی) عفونت بسیار جدی است که در آن باکتری ها (یا سایر ارگانیسم های عفونی مثل قارچ ها) وارد خون می شوند. این عفونت معمولاً از ریه ها، مثانه، یا در شکم به خاطر دیورتیکولیت یا سنگ صفرا آغاز می شود. بعد باکتری وارد خون شده که در آنجا سمومی ترشح می کند و موجب پایین آمدن فشارخون به طرز وحشت آور و خطرناکی می شود که معمولاً به چند عضو بدن صدمه می زند.
· آنافیلاکسی یک شوک کشنده حساسیتی به داروهایی مثل پنیسیلین، ید درون وریدی که در برخی مطالعات رادیولوژی ساتفاده می شود، غذاهایی مثل بادام زمینی یا نیش زنبور می باشد. علاوه بر افت شدید فشار افراد دچار کهیر، خس خس در تنفس، و متورم شدن گلو و تنگی نفس می شوند. این شوک با بزرگ شدن رگ های خونی حاوی خون و فرار آب از خون به سمت بافت ها اتفاق می افتد.

از سایت مبین



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88/7/16 توسط ایران

خلاصه : تا به حال زیاد در مورد ابروها صحبت کرده‌ایم اما یکی از مشکلاتی که عده‌ای از خانم‌ها با آن روبه‌رو هستند، رشد نکردن ابروها یا کم‌پشت‌شدن آنهاست.
این اتفاق ممکن است در پی نازک‌کردن (حتی بعد از یک‌بار) یا تراشیدن ابرو (که این روزها سالن‌های زیبایی با انجام این کار برای عروس خانم‌ها، ابروهایی بدون عیب و خوش‌مدل نقاشی می‌کنند) بیفتد.
حتی اگر فقط قصد دارید ابروهایی پرپشت و قوی داشته باشید، می‌توانید این مطلب را بخوانید. این هفته می‌خواهیم به راه‌های پرورش ابرو بپردازیم.
حتما می‌دانید که وظیفه اصلی ابروها، ایجاد سد است؛ سدی برای جذب رطوبت که ممکن است به شکل عرق شور و باران داخل چشم‌ها برود و نیز سدی در برابر تابش مستقیم نور.
نقش ابروها در ارتباط برقرارکردن و بیان احساسات نیز انکارکردنی نیست.
بدون درنظرگرفتن هدف شما از تقویت و رشد مجدد ابروها، باید بدانید که اصولا رشد ابروها آهسته صورت می‌گیرد و ابروهای طبیعی معمولا بعد از 6 تا 8 هفته به اندازه اصلی خود می‌رسند و در طول این مدت فرد، ظاهری به شدت آشفته و نامرتب پیدا می‌کند!
مطالعه نکات زیر کمک می‌کند تا به رشد ابروهای خود سرعت ببخشید و علاوه بر آن، با پرشدن مجدد ابروها، همچنان خوش‌قیافه بمانید!
قدم اول) موهای ابرو، سراسر پروتئین هستند.اگر احساس می‌کنید که دچار کمبود پروتئین یا سایر ویتامین‌های ضروری هستید، برای رشد طبیعی موهای آن، نیاز به ذخیره مجدد این ویتامین‌ها دارید.ویتامین‌های C،B،A و E همگی در رشد ابروها مؤثرند. قرص‌های فولیک‌اسید نیز به فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.
قدم دوم) موهای ابرو را با یک برس ارزان‌قیمت ابرو، به مدت 2دقیقه، شانه کنید. شانه کردن موهای ابرو باید در جهت رشد آنها، به سمت بالا و خارج صورت باشد؛ این کار باعث تقویت ناحیه ابرو و تسریع در رشد موها می‌شود.
قدم سوم) یک ماده تقویت‌کننده ابرو (از نوع استاندارد آن، مثلا مادهRogaine ) از داروخانه تهیه کنید و مقداری از آن را روی ابروها بمالید. مراقب باشید که داخل چشمتان نرود. این ماده را روزی 2بار- یا طبق دستورالعمل درج شده روی آن- روی ابروها بمالید تا کاملا پر شوند.Rogaine باعث می‌شود ابروها سریع‌تر رشد کنند و زمان 6الی 8 هفته‌ را به 2هفته کاهش می‌دهد.
در طول مدت استفاده از Rogaine و رشد موهای ابرو، میزان استفاده از این ماده را به تدریج کاهش دهید تا به 2بار در هفته برسد و با وجود رشد ابروها تا اندازه دلخواه، مصرف این مقدار Rogaine را تا یک ماه ادامه دهید. بعد از یک ماه، می‌توانید با توجه به نتیجه کار، مصرف این ماده را ادامه دهید یا آن را متوقف کنید.
قدم چهارم) اگر کم‌پشتی ابروهای شما فقط مختص به نواحی خاصی از آن است، موقتا از مداد ابرو استفاده کنید. بهتر است فواصل خالی بین موهای ابرو را با کشیدن خط‌های کوتاه و درهم پر کنید تا اینکه یک خط ممتد و پر‌رنگ بکشید.
در مورد رنگ مداد ابرو و ابروهایتان نیز دقت کنید. درنهایت، روی ابروها را با سیلر ابرو (ماده‌ای برای ثابت‌کردن حالت و رنگ ابروها) اسپری کنید.
قدم پنجم) اگر - دور از جان شما- موهای ابروان‌تان بر اثر شیمی‌درمانی یا دیگر فرایندهای درمانی ریخته‌اند، با مداد ابرو برای خودتان ابرو بکشید. البته دقت کنید که چندان مصنوعی به نظر نرسند.
استفاده از سیلر ابرو کمک می‌کند تا ابروها در طول روز، پاک نشوند. تاتوهای موقت نیز برای این کار مناسب‌اند، به شرطی که مدل ابروی خودتان را بکشید تا چهره‌ شما مثل عروسک‌ها مصنوعی نشود.
البته اگر کم‌پشتی ابروهایتان ارثی است، برای شما تاتوی موقت نیز مناسب است. استفاده از ابروهای مصنوعی نیز گزینه‌ مناسبی است که برای این کار بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

از سایت مبین
 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88/7/16 توسط ایران

بسیارى از مردم ویتامین A را پیام آور بینایی بهتر مى دانند. توجه کنید که سلامت پوست ما نیز مستقیماً به میزان ویتامین A غذاى ما مرتبط است. ویتامین A براى خنثى کردن عناصر مضر پوست نقش آنتى اکسیدان را بازى کرده و از تشکیل چین و چروک در آن جلوگیرى مى کند. به علاوه پیشرفت آن را به تاخیر مى اندازد و پوست ما را جوان نگاه مى دارد.دو سوم ویتامین A مصرفى ما از بتاکاروتن تامین مى شود که تولیدکننده رنگ زرد و نارنجى در میوه ها و سبزی هاست.
بدن ما بتاکاروتن را به ویتامین A که براى سلامت پوست الزامى است تبدیل مى کند و به مصرف مى رساند. سیب زمینى ، هویج و زردآلو منبع غنى بتاکاروتن است.
ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می دهد و از تشکیل چین و چروک در آن جلوگیرى مى کند.
ویتامین A محلول در چربى بوده و به راحتى در بافت بدن ما ذخیره مى شود، در حالى که قابلیت ذخیره شدن در هیچ گیاهى را ندارد. مصرف آن بیش از میزان مجاز روزانه تاثیر سمى دارد، بنابراین عاقلانه نیست که قرص ویتامین A را به غذاى خود بیفزایید. به مزه دلپذیر میوه ها و سبزیجاتى که حاوى مقدار زیاد بتاکاروتن هستند و مصرف آنها خطری براى سلامتی پوست ندارد بسنده کنید.
10 راه ساده براى افزودن بتاکاروتن به سبد غذایى شما وجود دارد:
1- هویج رنده شده به سس ماکارونی یا لازانیای خود بیفزایید. در مزه غذا تاثیر چندانى ندارد، اما کاروتن آن پوست شما را تغذیه مى کند.
2- برگ تازه اسفناج را به سبزیجات سالاد خود بیفزایید. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات گروه خود بتاکاروتن بیشترى دارد.
3- روزانه یک ماده لبنى با طعم میوه مصرف کنید، مثل ماست و میوه تازه. زردآلو، هلو و انبه را به آن بیفزایید تا میزان کاروتن غذاى شما افزایش چشمگیری داشته باشد.
4- برش هاى کوچکى از هندوانه را همراه با نعناع به نوشیدنى خود بیفزایید. تاثیر بسیار مطلوبى بر پوست شما خواهد گذاشت.
منابع غنی از ویتامین A عبارتند از: جگر، شیر، زرده تخم مرغ، پنیر چدار، ماهی ، سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، هلو، کلم بروکلی، گریپ فروت ، اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگی شکل.
5- همیشه برگ کلم تازه داشته باشید و به عنوان پیش غذا آن را میل کنید.
6- به شام خود میوه بیفزایید. کمپوت هلو و زردآلو یا هلو و زردآلو تازه را در دسترس نگه دارید تا به سالاد میوه شبانه خود بیفزایید.
7- میوه هاى گرمسیرى را انتخاب کنید. اگر از میوه هاى عادى خسته شده اید به میوه هاى مناطق حاره مانند انبه روى آورید.
8- گل کلم یا اسفناج تازه را به ماکارونى یا سالاد گوجه فرنگى بیفزایید. موجب شادابى پوست شما خواهد شد.
9- انبه را در سس تند جانشین گوجه فرنگى کنید که نه تنها گیرنده هاى چشایى شما به وجد در مى آیند بلکه میزان زیادى کاروتن نیز به سبد غذایى شما افزوده شده است.
10- آب میوه هاى غنى از کاروتن را بنوشید، مثل آب طالبی و آب هویج

از سایت مبین



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88/7/16 توسط ایران

جام جم-اگرچه معمولا در مردان پس از سن 30 سالگی و در زنان پس از سن 35 سالگی موهای سر سفید می‌شوند، اما برخی از افراد در نخستین سال‌های نوجوانی و جوانی داشتن چندین تار موی سفید رنگ را تجربه می‌کنند. این در حالی است که در گروهی دیگر ممکن است حتی تا سن 50 سالگی نیز اصلا هیچ تار موی سفیدرنگی بر سر فرد دیده نشود. فرآیند سفید شدن تدریجی موهای سر در روزنه‌های عمیق پوست سر که فولیکول نام دارند، انجام می‌شود. معمولا روی پوست سر هر فرد حدود 100 هزار روزنه فولیکولی به شکل قطره اشک وجود دارد که هریک از آنها از توانایی جوانه‌زنی چندین تار مو در دوره طبیعی طول عمر خود برخوردار است.
در انتهای هریک از فولیکول‌های مو سلول‌هایی به نام ملانوسیت وجود دارد که مولد رنگدانه ملانین است. با از بین رفتن بخشی از ملانین مو، تارهای مو بتدریج خاکستری رنگ می‌‌شوند و هنگامی که همه سلول‌های مولد رنگدانه ملانین از بین رفته باشند، موها سفید خواهند شد.
به عبارت دیگر می‌توان گفت که از بین رفتن تدریجی سلول‌های بنیادی مولد ملانوسیت‌ها سبب سفید شدن موها خواهد شد. بسیاری از محققان بر این باورند که استرس و فشارهای روانی می‌تواند نقش موثری در از بین رفتن رنگدانه‌های مو داشته باشد. اما از آنجایی که مجموعه‌ای از عوامل مختلف بر روند سفید شدن موها تاثیر می‌گذارند، بنابراین نمی‌توان با قطعیت درباره این فرضیه صحبت کرد. اگرچه ممکن است هورمون‌هایی که در نتیجه استرس یا فشارهای روانی در بدن ترشح می‌شوند، بر بقا و ماندگاری ملانوسیت‌ها و فعالیت آنها تاثیرگذار باشند، اما هیچ ارتباط مستقیمی بین مواجه شدن با فشارهای روحی و روانی و سفیدن شدن موها یافت نشده است.
سفید شدن موها می‌تواند ناشی از آسیب شدید وارد شده به رادیکال‌های آزاد باشد. درواقع هورمون‌هایی که در نتیجه قرار گرفتن در معرض فشارهای روحی و روانی در بدن آزاد می‌شوند، منجر به التهاب سلول‌ها شده و در نتیجه آن رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد می شوند. این سلول‌های ناپایدار به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و بنابراین می‌توان گفت که رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در بدن می‌توانند تولید ملانین در فولیکول‌های مو یا از بین رفتن رنگ این رنگدانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهند. به طور کلی اگرچه عوامل ژنتیکی بر روند سفید شدن موها تاثیر می‌گذارند، اما استرس و فشارهای روانی و همچنین سبک زندگی افراد نیز می‌تواند روند سفید شدن موهای فرد را 5 تا 10 سال تسریع کرده یا به تاخیر اندازد. براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده ترشح هورمون‌هایی که در نتیجه قرار گرفتن در معرض فشارهای روحی و روانی در فولیکول مو آزاد می‌شوند، بر آزاد شدن عاملی که منجر به ساخت ملانوسیت‌ها و انتقال آن به سلول‌های بنیادی سازنده هریک از تارهای مو می‌شود تاثیر می‌گذارد و بنابراین در شرایطی که در آزادشدن این عامل واسط به هر دلیلی اختلال ایجاد شود انتقال رنگدانه به تارهای مو نیز متوقف خواهد شد. بنابراین دانشمندان در تلاش هستند به شواهد و یافته‌های بیشتری مبنی بر تاثیر فشارهای روحی و روانی بر تسریع فرآیند سفید شدن موها دست یابند، اگرچه هنوز هیچ گونه شواهد علمی در تایید وجود این رابطه علت و معلولی یافت نشده است.

 از سایت مبین



<      1   2   3      >
.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 110
بازدید دیروز: 143
کل بازدیدها: 7485223

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]