سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احکام ویژه ماه رمضان - معارف اسلامی
 
...
نوشته شده در تاریخ شنبه 88/6/28 توسط ایران

آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرد: کفاره عمدی روزه به ازای هر روز سی‌هزار تومان است که این مبلغ باید به صورت طعام (نان) تهیه شده و در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.
به گزارش ایلنا ،ازسوی این مرجع تقلید میزان زکات فطریه و کفاره مشخص و به دفاتر سراسر کشور اعلام شد.
بنابر نظر معظم‌له ، زکات فطریه هر نفر بر اساس قوت غالب گندم، مبلغ 1500 تومان و براساس قوت برنج 4000 تومان اعلام شده است.
همچنین کفاره روزه غیر عمدی به ازای هر روز 500 تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز سی‌هزار تومان است که این مبلغ باید به صورت طعام (نان) تهیه شده و در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.
در ضمن براساس مسأله 1692 رساله توضیح المسائل آیة الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
بنابر فتوای معظم له اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=64592



نوشته شده در تاریخ جمعه 88/6/13 توسط ایران

آمد گه آمرزش و شهر الله عظمى؛توفیق خدایا، تو ز ما سلب مفرما؛شد باز در رحمت خالق به روى خلق؛چون ماه مبارک ز افق گشت هویدا.



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 87/7/9 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 87/7/9 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 87/7/9 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ شنبه 87/7/6 توسط ایران
پرسش :

کفاره روزه قضا چقدر است لطفا توضیح دهید؟



پاسخ :

اگر شخص به علت بیماری یا مسافرت و... روزه را افطار کرده باشد و تا رمضان سال بعد موفق به گرفتن قضای آن نشده باشد علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) بعنوان کفاره به فقیر بدهد و اگر بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین باید بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع, ج 1, ص 964, م 1660)

از سایت اندیشه قم



پرسش :

آیا کفاره روزه و همین طور مسأله اجیر گرفتن برای نماز را می توان از پول خود میت پرداخت؟


پاسخ :

کفاره روزه جزء بدهیهای میت محسوب می شود و می توانید از اصل ترکه پرداخت کنید، اما اجرت برای انجام نماز و روزه میت را در صورتی می توانید از حال او بپردازید که وصیت در خصوص مورد کرده باشد و وصیت، مازاد بر ثلث ترکه نباشد، چنانچه وصیت ننموده است همه ورثه نسبت به سهم خود اجازه دهند و از سهم صغیر هم پرداخت نشود. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع, ج 1, ص 794, استفتائات رهبری, س 555)


پرسش :

آیا قضای روزه روز تابستان را می توان در روز زمستان بجا آورد؟



پاسخ :

بلی قضای روزه تابستان را می توان در زمستان گرفت و بلندی و کوتاهی روز و شب در این خصوص تأثیر ندارد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع, ج 1, ص 984)

از سایت اندیشه قم



پرسش :

در اوائل سن بلوغ یقین داشتم که اگر محتلم شوم روزه ام باطل می باشد و چند بار نیز روزه خود را افطار کرده ام، حال تکلیفم چیست؟ آیا به جز قضا کفاره هم دارد؟


پاسخ :

در صورتی که از سؤال کردن کوتاهی نموده اید اگر پس از محتلم شدن به خیال باطل شدن روزه، افطار کرده اید علاوه بر قضا، کفاره افطار عمدی هم واجب است. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره), ج 1, ص 313, س30)

از سایت اندیشه قم



پرسش :

اگر کسی که مریض است و نمی تواند روزه بگیرد و هنوز خوب نشده از دنیا برود آن موقع باید چه کار برای او انجام داد؟



پاسخ :

قضای روزه آن سال بر او واجب نیست و لازم نیست برای آنها پس از مرگ او برایش روزه قضا گرفته شود، بلی برای هر روز یک مد طعام باید به فقیر بپردازند. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع, ج 1, ص 983, م 1701)

از سایت اندیشه قم



   1   2   3   4      >
.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 281
بازدید دیروز: 461
کل بازدیدها: 7487226

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]